Kezdőlap             Blog             Történelem             Filmek             Érdekességek             Kapcsolat            

Üdvözöllek a jegyzettar.hu honlapon!
Történelem, filmek érdekességek Harmat Árpád Péter tollából.

A mezőgazdasági termékek csoportosítása

A mezőgazdasági termékek csoportosítása []

 

A marketing szempontjából négy kategóriára oszthatjuk Levitt (1983) szerint a termékeket:

  1. Generikus termékek: termék anyagi tulajdonságai a lényegesek, ami alapján a termék alkalmas a szükségletek kielégítésére, emiatt veszik meg a piacon (pl. kenyér)
  2. Elvárt termékek: a termék nem anyagi jellegű tulajdonságai is beletartoznak, amit a vevő elvár az adott terméktől, pl. külső forma, csomagolás, márkanév.
  3. Kiterjesztett termék: a termelő aktivitásának a függvénye, amit a verseny érdekében differenciál a fogyasztó felé, többet kínál neki, mint amit a vevő az elvárt szinten megfogalmaz, pl. árelőnyök.
  4. Potenciális termék: az előbbi tényezők fejlesztését jelenti.

A mezőgazdasági termékek ezek alapján főleg a generikus termékek kategóriájába sorolhatóak. Kivétel lehet pl. a biotermesztés, amely már speciális elvárát is kielégít. A fogyasztó ezen túlmenően elvárhatja a terméktől, hogy azt bizonyos szempont szerint válogassák (pl. kis méretű paradicsom), vagy csomagolják (pl banán), vagy tisztítsák (pl. burgonya). Ezeken túlmenően a termelő és feldolgozó vállalat több olyan tulajdonságot, megkülönböztető jellemzőt is kapcsolhat a termékéhez, ami ezeken felül van, pl. primőrök. A termékek csoportosítását többféleképpen is elvégezhetjük, az egyik ilyen csoportosítási alap a felhasználás területét veszi alapul. Eszerint vannak fogyasztási cikkek (egyéni felhasználási célra), valamint termelési javak (melyeket a termelési folyamatban használnak fel újabb termékek előállítására.)

 

***